Sants posa #Rumb2019 en Medi Ambient i Mobilitat


L’etiqueta #Rumb2019, està servint aquest darrers dies com a marca de refèrncia de la CUP Capgirem Barcelona. Referenciant els 10 actes sectorials que està portant a terme a tots els districtes de la ciutat, per tal d’ampliar, reforçar o renovar el programa electoral amb el que es va presentar fa 4 anys i la van fer obtenir 3 regidores a la plaça Sant Jaume.

La d’ahir al Casal Jaume Compte del carrer Muntades, estava pensada per a treballar els eixos de mobilitat i Medi ambient, dos factors que s’entrellacen i que posen de relleu que la ciutat en la que vivim, pateix el mal del creixement infinit, que tendeix a col·lapsar la ciutat en termes de mobilitat i de crísi ecològica.

En una primera intervenció, la Kati –del nucli de la CUP de Sant i habitual de les reunions de l’Asseblea per un Turisme Sostenible- va fer una introducció metodològica del procès d’incorporació de reivindicacions a la campanya, per acte seguit cedir la paraula al regidor de la CUP- Capirem, Pere Cases. En els pocs mesos que porta a l’Ajuntament, fruit d’un relleu a la regidoria, explica quines iniciatives s’han dut a terme des del grup municipal els darrers 3 anys i escaig, posant de relleu les mancances de l’ajuntament i alhora les imposicions dels marcs supra municipals que condicionen les polítiques municipals.

En una segona intervenció l’Elisenda Ballester membre del Secretariat Municipal de la CUP i activa dins el Grup Medi Ambient i Mobilitat, va fer una exposicó sobre la situació actual medi ambiental, i com, aquest factor va a pitjor a la nostra ciutat i país.  Tot recordant que la ciutat consumeix territori en forma d’aigua, energia i aliments. La ciutat no te mecanismes per abastir la població d’aquestes matèries primeres i les busca fora. L’impacte ecològic, la petjada ecològica d ela ciutat al territori és cada cop més gran. Amb l’afegit, que cada any, més turistes visiten la ciutat i aquesta petjada no fa més que augmentar. Cal doncs, un nou model territorial.

I és que les xifres parlen  per si soles, i Barcelona està a la cua de les ciutats europees en quan a metres quadrats d’espais verds i ratio d’habitants, una xifra que oscil·la entre els 6m2 de verd per persona en termes reals o entre 10 i 12 si els càlculs els fa qui creu que les vies del Tramvia son gespa i el camp del Barça un espai públic.

Pel que fa a contaminació atmosfèrica, la ciutat compta amb estacions de seguiment de la qualitat de l’aire, i la meitat d’elles donen índex de contaminació molt alts, de manera que s’ha arribat a calcular que es poden evitar 659 morts a la ciutat rebaixant la contaminació.

Una tercera derivada, és que més enllà del consum i la contaminació, hi ha el rebuig, tot allò que llencem. La gestió dels residus d’una ciutat de més d’un milió d’habitants. Actualment la ciutat recicla un 35% del que llença, i les directives europees ens reclamen que ne breu assolim el 50%, és per això que cal treballar en polítiques de residu zero.

L’Elisenda cedeix la paraula al Marc Cerdà, també de la CUP i del grup de treball, on fa una reflexió més política emmarcant la ciutat com una peça més del capitalisme global on vehicles rodats i creueres en son un a peça de l’engranatge. I alerta que cal no confondre l’ecologisme amb la gestió de recursos i deixalles sinó en apostes transformadores, sinó tendirem a avalar un ecologisme institucionalitzat, com el que ens volen imposar amb les empreses amb etiqueta verda, la cara amable del capitalisme, sense canvis reals. Hem d’apostar per un ecologisme de transformació, perquè és una necessitat real.

Per posar un exemple ens va parlar del Tramvia, una opció que canalitza una part de la mobilitat però que en cap cas soluciona el col·lapse, ja que tenim una ciutat saturada. Si volem des col·lapsar la ciutat cal pacificar-la, reduir carrils de cotxes, peatonalitzar, transformar. Segons Cerdà, la ciutat fa seguidisme de la Generalitat, que alhora fa seguidisme del lobby automobilístic. Produir més i més cotxes, reduint les emissions d’aquests, sense pensar en la necessitat de reduir l’ús del vehicle privat ni la petjada ecològica de la fabricació de cada nou cotxe i com aquesta mesura esdevé classista, només a l’abast dels que el puguin pagar. És per això que insiteix en la necessitat de més i millor xarxa de transport públic col·lectiu, alhora que posem la lupa en la gestió d’aquests recursos, que no podem deixar en mans de l’empresa privada.

En el cas concret del Districte, la proximitat amb el port de Barcelona, suposa un alt index de contaminació. Cal recordar que la ciutat compta amb 7 terminals de creuers amb i n’hi ha dues més projectades a petició de Sixte Cambra que operaran fins a 4,4 milions de turistes doblant la contaminació. I això afecta a totes les veïnes de la ciutat.

Ja amb la paraula al públic, un company de Stop Pujades va fer na intervenció per posar en context la seva lluita i com aquesta va aturar les pujades del bitllet durant un any, però alhora plantejava continuar la batalla per la transparència dins a TMB, on hi ha directius amb sou opacs que generen 35 milions d’euros de despesa, 600 càrrecs directius, un per cada 3 conductors! La majoria dels quals son membres del partits de l’area metropolitana. També des del públic es va fer èmfasi amb la T-Mobilitat i com això pot servir perquè la Caixa refinanci el deute de TMB, així com gestionar les dades dels usuaris. Un jugada econòmica a 12 anys que és rendible a partir del tercer, i que en cas que anés malament… qual Castor de Florentino Pérez, la banca sempre guanya i caldrà indemnitzar-la.

En una altre intervenció des del públic, es remarca la necessitat de connexions barris-ciutat i xarxa de bus de barri, per implementar un transport públic real i efectiu.

A l’assemblea finalment hi participen una quarantena de persones, fent les seves aportacions. Ja per cloure la Neus Roca –consellera de districte de la CUP Sants- exposa algunes línies treballades al barri dins aquests eixos temàtics. La lluita pel metro i el transport de la Marina, oblidat durant dècades, que s’ha quedat a mitges i genera moltes pèrdues.

En defensa del Bus 91 de la Bordeta que connecten un barri humil i envellit amb mala comunicació, amb les urgències de CAP Manso.

 

En termes mediambientals va incidir en el dret a Muntanya –Montjuïc-, constatant  com determinats espais verds es plantegen i gestionen depenent dels interessos polítics. Pel que interessa és ciutat, pel que no és  districte, per a que es puguin aprovar coses amb menys resistència i més opacament. L’esdeveniment Brunch in the park, i com no se sap com es va fer la concessió i en quines condicions. Lucre privat per ocupació de l’espai públic. Molèsties repetitives i constants al veïnat. Cal anul·lar aquest tipus de concessions i aquest model de consum d’oci enfocat més a les visitants de la ciutat que a les veïnades

——————————————————————————————————-

Us recordem que aquesta i totes les noticies publicades a SantViu.Cat les podeu rebre directament al vostre mòbil si us subscriviu al nostre compte de Telegram, les podeu compartir a facebook i seguir-nos al compte de tuiter.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *