Nova normalitat. Nova mobilitat


Diuen que tota crisi és una nova oportunitat, i que desprès de cada gran catàstrofe sorgeixen noves i grans solucions. Sense haver sortit de la pandèmia i sense saber si ja tornem a ser-hi dins, la ciutat s’ha transformat i capgirat com un mitjó en pocs mesos.

Molta persiana abaixada, amb el rètol de “Es traspassa” i “Per llogar”, molt comerç buit i molta cadira esperant clients i molta mascareta, patinet i bicicleta.

Una de les coses que més ha canviat a la ciutat mentre el clima ho ha permès, és la mobilitat urbana. En part per la davallada de moviments durant els tancaments empresarials, en part pel tele treball i la manca d’escoles però també pel fet que qui s’ha de moure, ha intentat canviar les seves rutines.

Un dels factors clau per a facilitar aquesta nova mobilitat ha esta la transformació de gran part del teixit viari de la ciutat per a pacificar-lo. Les polèmiques sobre alimentades per determinada premsa i sectors polítics sobre la pintura i els blocs de formigó sobre l’asfalt, encara no afecten al nostre barri però cal dir que aquests nous espai faciliten la mobilitat a peu i vehicles no contaminants, i que semblen més una batalla de desgast institucional que no pas fetes des d’una visió de ciutat compartida.

No sabem quan arribarà la pintura ni el formigó als carrers de Sants, però de moment si que s’han fet notar el nou corredor de bici al carrer de Sants. Una reivindicació històrica del moviment cicloturista de la ciutat que ha vist com finalment i degut a una pandèmia, les bicicletes ja tenen un espai reglat a la via principal que creua el barri i enllaça l’Hospitalet amb l’Eixample.

Un factor que també facilita aquesta mobilitat sobre les dues rodes i a pedals, és l’extensa xarxa de vies 30 que actualment ocupa la totalitat dels carrers d’un únic carril i sentit dels nostres barris, tant sols les grans vies d’alta capacitat resten fora del radar de 30 i moltes d’aquestes vies ja compten amb carrils bici segregats en part del seu recorregut que eviten compartir plataforma amb els vehicles a motor. Gran Via, Sant Antoni, La Bordeta, Tarragona o Badal en son algun exemple. Però si algun però li hem de trobar a aquesta xarxa, és la manca de solucions o alternatives a la via que creua el barri per la part alta i ens fa de frontera amb Les Corts. L’Avinguda de Madrid, una autopista de 6 carrils dins la ciutat que no ofereix cap marge de seguretat per a la mobilitat ciclista.

Un altre punt a tenir en compte és si es respecten les velocitats a les zones 30, si els conductors tenen la paciència i responsabilitat necessària per a saber respectar el dret dels usuaris a anar amb bicicleta, a portar els infants a escola en bicicleta, si la logística que ha d’abastir al comerç te prou zones habilitades per a càrrega o descàrrega i si els seus usuaris fan servir carrils bici i voreres per a deixar els vehicles per fer les entregues a la porta de l’establiment. El temps ens dirà si el que cal és més formigó, més multes o simplement més consciència.

Més enllà de la bicicleta de tota la vida, i les noves bicicletes elèctriques, els nous protagonistes de la mobilitat urbana son els patinets en les seves diferents variants. Uns vehicles que els darrers anys han revolucionat els carrers de la ciutat. Uns patinets que depenent de les seves característiques (mida i velocitat) es fa obligatori dur el casc homologat i que estan limitats per a vies 30 i carrils bici, no podent pujar ni a voreres ni circular en carrers que no tinguin el distintiu de zona 30, obligant als seus usuaris a fer a peu els trajectes que enllacen les zones habilitades.

Menció a part per a Rosa Alarcón -actual regidora de mobilitat de la ciutat pel PSC-, per a qui els carrils bici poden fer-se servir per a aparcar-hi quan es tracta de deixar o recollir passatge durant dos minuts. Potser va essent hora que a la casa gran es posin d’acord entre socis de govern sobre com es gestiona la mobilitat ciclista.

——————————————————————————————————-

Us recordem que aquesta i totes les noticies publicades a SantViu.Cat les podeu rebre directament al vostre mòbil si us subscriviu al nostre compte de Telegram, les podeu compartir a facebook i seguir-nos al compte de tuiter.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *